sobota 21. června 2008

Levný koníček 2

Ještě se vrátím ke komentáři bilancující náklady na moje focení.
Celková cena za fotografické vybavení se u mně nákupem nového foťáku s objektivem vyšplhala zhruba na 7200 Kč ročně. Co ale ostatní náklady? Je přece jasné, že celkové náklady lze posuzovat jen dohromady s produktem focení, tj. fotografií. Takže:
Moje fotografická potence se ustálila na průměru 5000 snímků za rok. Zhruba jednou za čtvrt roku udělám selekci a nechám udělat v minilabu asi tak 200 fotek ve formátu 10x15 po 3 Kč. Kromě toho jednou týdně si doma vytisknu fotku ve formátu A4, kde jsou náklady kolem 30 Kč za kus (papír + inkoust). Náklady na pořízení fototiskárny a PC monitoru nepočítám, protože tyto investice bych udělal i kdybych nefotil. Roční náklady na fotografie se tak vejdou do 4000 Kč.
A teď kdybych fotil analogově: Řekněme, že bych se více krotil a pořídil pouze 3000 fotek ročně. Všechny bych ovšem musel nechat vyvolat (á 3 Kč). Nakupovat a vyvolávat bych musel nechat i filmy (minimálně 100 Kč/ks). Dále bych některé snímky scanoval a z povedených pořizoval zvětšeniny. Řekněme, že množství zvětšenin by bylo stejné jako pořizuji nyní - tj. ročně asi 50 x A4 (cena v minilabu je 60 Kč). Celkové roční náklady na fotky by se tak snadno vyšplhaly na 22000 Kč.
Závěr je tedy jasný. Jakožto digitálního fotografa mě můj koníček přijde asi na 11000 ročně. Za tu cenu si můžu dokonce dovolit celkem rozumně obnovovat svůj strojový park a hlavně si zadarmo hrát a experimentovat, což mi pomáhá fotograficky růst. Kdybych byl odkázán na analogovou technologii, tak bych jen na fotkách měl dvojnásobné náklady a to bych si ani zdaleka tolik neužil.
Resumé ja nabíledni. Ano, digitální fotografie je opravdu levný koníček.
Uff - to se mi teď ulevilo! Hned si jdu "zadarmo" cvaknout pár fotek, abych ten poměr ještě vylepšil:-).
A i když jsem rodinný rozpočet tak docela nezruinoval, tak přidávám další ruinu. Pro olomoucké to může být další hádanka, protože se nachází přímo v centru města.

Žádné komentáře: